04

apr

Nieuw: Reflect Onderwijs

BING-adviseurs Hella van den Elshout en Floortje van Duyne hebben een nieuwe versie van het integriteitsspel Reflect ontwikkeld, speciaal gericht op het onderwijs. Het spelconcept Reflect is ontwikkeld door Morals at Work, en samen met BING zijn er inmiddels meerdere nieuwe versies opgezet voor verschillende werkgebieden en organisaties. Reflect Onderwijs is dus de nieuwste versie van het spel. De workshop Reflect Onderwijs is geschikt voor een brede doelgroep: van docenten mbo/hbo en leerkrachten voortgezet onderwijs tot aan onderwijsondersteunend personeel en teamleiders. Lees hier wat Hella en Floortje over het spel vertellen.

Waarom hebben jullie deze versie ontwikkeld?

Hella:  “Vanuit BING speelden we al vaak het spel Reflect met gemeenten. We hebben daarnaast verschillende versies op maat, waaronder een versie voor ondernemingsraden,  woningcorporaties en de zorgsector. Maar we hadden geen versie voor het onderwijs, terwijl daar het thema integer werken ook steeds vaker op de agenda staat en er een toenemende vraag is naar werkvormen. Als trainer werk ik veel met Moreel Beraad in het onderwijs. De voorbeelden die ik tegenkom in de praktijk, komen aan bod in het spel. Zo blijft Reflect Onderwijs zo dicht mogelijk bij de realiteit.”

Kunnen jullie beschrijven wat het spel Reflect precies inhoudt?

Floortje: “Jazeker. Reflect is een serious game, gespeeld op een spelbord met een tablet. Het spel wordt in een of meerdere groepen tegelijk gespeeld, met aan ieder spelbord vijf à zeven deelnemers. Iedere tafel wordt begeleid door een spelleider, die de deelnemers integriteitsdilemma’s voorleest vanaf een tablet. De deelnemer die aan de beurt is, formuleert een antwoord en beargumenteert zijn keuze. De tablet komt met een beloning of bestraffing, en zo gaan de spelers voor- of achteruit op het spelbord. De spelleider houdt het spelverloop in de gaten en faciliteert deelnemers, waar nodig, in de discussie. Dat is waar het om gaat: Reflect stimuleert mensen op een laagdrempelige manier serieus in dialoog te gaan over integriteit en ongewenste omgangsvormen. Uiteindelijk is er een winnaar… en die ontvangt een prijs. Onder de vijftig euro uiteraard.”

Wat leren de deelnemers tijdens een sessie van Reflect Onderwijs?

Floortje: “Het spel behandelt op speelse wijze de integriteitsissues die voorkomen in de praktijk van het onderwijs.”

Hella: ”Inderdaad. De dilemma’s gaan bijvoorbeeld over situaties in de klas, waarbij het niet meteen duidelijk is wat goed is om te doen vanuit je pedagogische rol. Ze gaan ook over de omgang met collega’s of leiding, over wel of niet een uitzondering maken, over wel of niet de regels toepassen, over omgangsvormen, over normen en al dan niet handhaven en over stimuleren van reflectie op gedrag en meningen. Kortom, over de vraag: hoe leren we van elkaar?”

Floortje: “Reflect Onderwijs stimuleert het ‘integriteitsbewustzijn’ van de deelnemers. Zij vragen zich af:  Welke afweging maak ik? Waarom doe ik dat? Staan mijn collega’s er wellicht anders in? Door te luisteren naar elkaar krijgen deelnemers meer begrip voor de visie van een ander.”

Hella: “Het spel is tegelijkertijd een vorm van teambuilding. Door het spelelement wordt het thema integriteit op een luchtige manier behandeld. Het spel kan in uitgebreide of juist korte sessies worden gespeeld en kan bijvoorbeeld worden ingezet als start van een structureel integriteittraject, of als onderdeel van een teamdag.”

Klinkt goed! Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten over welke dilemma’s zoal aan de orde komen?

Floortje: “We willen ons kruit natuurlijk niet verschieten, maar vooruit, een paar dan:

‘Een aantal van jouw jongere vrouwelijke leerlingen kleedt zich naar jouw idee te uitdagend. Vooral bij warm weer lopen deze leerlingen met ultrakorte broekjes en diep decolleté. Je merkt dat andere leerlingen zich hieraan storen. Wat doe je hiermee?’

Of: ‘Je hebt twee leerlingen die een 5,4 hebben gehaald voor een toets. Bij de een neig je zo na te kijken dat het cijfer uitkomt op een 5,5, waardoor zij het vak zal halen. Zij zet zich zeer goed in. Bij de ander voel je die neiging niet; hij heeft een zeer ongeïnteresseerde houding.  Maak je een onderscheid in je beoordeling? Waarom wel of waarom niet?’”

Hella: “In het spel onderzoeken we verschillende kwesties, kijken we welke opties het beste zijn, en waarom. Onze ervaring is dat spelers er meteen in duiken en dat de tijd omvliegt.”

Floortje en Hella, dank voor de toelichting!

Meer weten over de mogelijkheden voor het spelen van Reflect? Neem gerust contact op.

Top